Vanliga frågor

Här hittar du lättillgängliga svar på alla frågor du har om vår tjänst och din kundrelation.

Om Habio

Vilka fördelar får vi som kraftleverantör genom att använda Habio?

Du tar hand om dina befintliga kunder och kan koncentrera dig på att få ditt företag att blomstra. Du kan genast erbjuda dina kunder en lösning som möter deras användarbehov och som kan anpassas utan stora investeringar i tid och pengar.

Hur värnar Habio vårt varumärke?

Habio är en white label-lösning vilket innebär att du som kraftleverantör får en färdig tjänst anpassad med ditt varumärkes logotyp och varumärkesfärger utan stora investeringar i tid och pengar.

Vad betyder det att Habio är en SaaS-tjänst?

SaaS (Software as a Service) är molnbaserad programvara som du prenumererar på och kommer åt via en webbläsare, som levereras och hanteras externt av en teknikleverantör.

Är Habio tillgänglig som en tjänst för slutanvändare?

Absolut, Habio är en tjänst för kraftleverantörer som marknadsför tjänsten under sitt eget varumärke till sina kunder.

Hur minskar Habio antalet förfrågningar till vår kundtjänst?

Habio är integrerat med kraftleverantörens system så att slutanvändaren kan hitta svar på relevanta frågor om fakturor, elpriser, förbrukning, elstöd mm.

Tjänsten

Vilken typ av insikt tillför Habio slutanvändaren?

Med insikt i sin egen elförbrukning är det lättare för slutanvändarna att göra något åt ​​sin förbrukning och minska kostnaderna.

Habio ger inblick i effekttoppar under hela månaden, samt spottimpriser för de kommande 24 timmarna och bakåt i tiden. Dessutom kommer slutanvändarna att ha kontroll över sin egen förbrukning under dygnet, månad till månad och år till år år

Kunden får även detaljerad debiteringsstatistik, med förbrukning och kostnader.

Kan slutanvändaren kontakta kraftleverantören via tjänsten?

Ja, som en integrerad del av tjänsten kan slutanvändaren antingen ta kontakt genom att använda ett återkopplingsformulär eller genom att använda elleverantörens angivna e-post, telefon eller webbadress.

Är visningen av elnätshyra integrerad i Habio?

Ja, om du som kraftleverantör har detaljer om elnätshyra i ditt system kan elnätshyra visas för dina slutanvändare.

Visas det statliga elstödet i Habio?

Ja, elstödet visas både bakåt i tiden och aggregerat för aktuell period.

Kan vi som kraftleverantör välja bort enskilda tjänster vi inte vill erbjuda våra slutanvändare?

Ja, även om exempelvis tjänsten smart laddning är implementerad i Habio kan du som strömleverantör välja att inte erbjuda denna tjänst till dina slutanvändare.

Smart laddning

Vilka bilar stöder smart laddning i Habio?

Habio är bland de plattformar som stöder flest bilar idag och har stöd för 100+ bilmodeller. I takt med att fler bilmodeller får stöd för smart laddning kommer Habio även att stödja dessa. Du kan se en uppdaterad lista över bilar vi stödjer här: Bilar som stöder smart laddning.

Teknisk

Hur kopplar vi Habio till våra system?

Habio ansluter till exempelvis Elwin eller CGI via API´er. Elwins CustomerWebAPI är ett exempel på ett relevant API för bland annat kundinformation och konsumtionsdata.

Lagrar Habio data om slutanvändare?

Habio lagrar inte personuppgifter i sin plattform utöver aggregerad användardata för att kontinuerligt förbättra användarupplevelsen. Kunduppgifterna är elleverantörens egendom och samlas endast in när slutanvändaren begär det genom användning av tjänsten.

Vilka tredjepartsleverantörer är Habio ansluten till?

Habio är ansluten till exempelvis Elwin eller CGI för inhämtning av kundinformation och förbrukningsdata, Nord Pool för att ta fram spottimpriser och det norska företaget Enode för integration med solpaneler, laddboxar och smart laddning av elbilar.

Hittade du inte det du letade efter?

Kontakta oss gärna så kan vi hjälpa dig.

Kontakta oss